Σάββατο 9 Μαΐου 2020

ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ



ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ 
Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ
ΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΜΕ ΓΙΑ ΝΑ ΓΡΑΨΟΥΜΕ ΜΙΑ ΠΕΡΙΛΗΨΗ

1. Το πρώτο βήμα είναι η προσεκτική ανάγνωση του κειμένου. Διαβάζουμε το κείμενο προσεκτικά και υπογραμμίζουμε παράλληλα τις λέξεις ή/και τις εκφράσεις που θεωρούμε σημαντικές.
2. Το δεύτερο βήμα είναι η εύρεση του νοηματικού κέντρου του κειμένου και της βασικής ιδέας για καθεμιά από τις παραγράφους, γράφοντας τους πλαγιότιτλους. Οι πλαγιότιτλοι ουσιαστικά περιέχουν το θεματικό κέντρο της κάθε παραγράφου και ίσως μια – δυο ιδέες του συγγραφέα που θεωρούμε ότι είναι σημαντικές και πρέπει να αναφερθούν.
3. Το τρίτο βήμα είναι αυτό της σύνθεσης του κειμένου της περίληψης. Για την σύνθεση της περίληψης χρησιμοποιούμε τους πλαγιότιτλους των παραγράφων και το νοηματικό κέντρο του κειμένου.


ΣΥΝΤΑΞΗ ΠΕΡΙΛΗΨΗΣ

Παρουσίαση θέματος – νοηματικού κέντρου του κειμένου
·         το κείμενο αναφέρεται…ή
·         ο συντάκτης του κειμένου αναφέρει…ή παρουσιάζει…ή υποστηρίζει…ή
·         σύμφωνα με το άρθρο…ή
·         το πρόβλημα που απασχολεί το συντάκτη…

1ος πλαγιότιτλος (Προσοχή στην ομαλή σύνδεση με τη χρήση συνδετικών λέξεων, π.χ. Αρχικά, ο συγγραφέας…)
2ος πλαγιότιτλος (Στη συνέχεια…)
3ος πλαγιότιτλος
4ος πλαγιότιτλος (Τέλος,… Ο συγγραφέας καταλήγει, συμπεραίνει…)


ΠΡΟΣΟΧΗ!!

  • Προσέχουμε να μην χρησιμοποιούμε αυτούσιες εκφράσεις από το κείμενο που μας δόθηκε και σε περίπτωση που αυτό κρίνεται αναγκαίο τις βάζουμε μέσα σε εισαγωγικά («…»).
  • Προσέχουμε κατά την σύνταξη του κειμένου να μην πάρουμε θέση για όσα ο συγγραφέας γράφει. Σκοπός μας είναι να δώσουμε στον αναγνώστη τις πιο βασικές θέσεις του συγγραφέα που παρουσιάζονται στο κείμενο, χωρίς κριτική, αλλά συνοπτικά και περιεκτικά.
  •  Δεν αντιγράφουμε λέξεις και φράσεις του κειμένου, προσπαθούμε να βρούμε συνώνυμες ή ταυτόσημες λέξεις.
  • Χρησιμοποιούμε παθητική σύνταξη και όχι ενεργητική, καθώς έτσι ο λόγος γίνεται πιο σύντομος, περιεκτικός και δίδεται έμφαση στο αποτέλεσμα της ενέργειας του υποκειμένου.
  • Το κείμενό μας δεν πρέπει να ξεπερνά τις λέξεις που μας ζητούνται. (μικρή απόκλιση)