ΚΡΙΤΗΡΙΟ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
ΣΤΗ
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΚΕΙΜΕΝΟ
[Γράμμα σ' έναν φίλο μου που είναι μακριά]
Aθήνα, 10-12-71
Αγαπητέ
μου Πωλ,
Μου γράφεις πως το Παρίσι είναι χιονισμένο, κι εδώ έχουμε
σωστό ανοιξιάτικο καιρό. Κι ας είναι Δεκέμβρης. Πόσο γρήγορα κυλάνε οι μέρες
του χρόνου! Τελειώνουμε και τους διαγωνισμούς του πρώτου τριμήνου. Σήμερα
Μαθηματικά, αύριο Χημεία και τέρμα. Μεθαύριο θα κάνουμε τη δεύτερη μεγάλη
σχολική εκδρομή. Θα πάμε στους Δελφούς. Θυμάσαι που είχαμε πάει μαζί, με τους
γονείς μου, πριν από δύο χρόνια; Αλλά τι τα θέλεις, μια εκδρομή με το σχολείο
είναι άλλο πράμα. Όλα τα χαίρεσαι πιο έντονα. Θα επισκεφτούμε πρώτα το Mουσείο
και τα Aρχαία, κι ύστερα θα ξεχυθούμε για παιχνίδι. Θα φάμε σε εστιατόριο. Έχει
το γλέντι του κι αυτό. Οι καθηγητές μας πετάνε την αυστηρή μάσκα που φοράνε στο
σχολείο και γίνονται άλλοι άνθρωποι. Έχουμε φτιάξει για τον καθένα σατιρικούς*
στίχους. Ο Πέτρος βοήθησε πολύ με το χιούμορ του. Ελπίζω να δω τον κύριο
Ευαγγέλου να χαμογελάει, επιτέλους.
Η Σόφη είναι ενθουσιασμένη με το σχολείο μας. Έχουμε
φτιάξει μια καλή παρέα, τους ξέρεις πάνω κάτω όλους. Μόνο η Χριστίνα σού είναι
άγνωστη, μια καινούρια από τη Θεσσαλονίκη. Ξέρεις, είναι σπουδαίο κορίτσι.
Έξυπνη, τρώει την Τάνια στους βαθμούς και είναι όμορφη. Έχει κάτι τεράστια
μάτια. Μόνο που συχνά φέρεται παράξενα, με ξαφνιάζουν οι τρόποι της. Στις αρχές
νομίζαμε πως ήταν περήφανη κι ακατάδεχτη. Τώρα όμως που τη γνώρισα καλύτερα,
ξέρω πόσο απλή είναι. Η Λίνα ψήλωσε, έγινε σωστή δεσποινίς. Για σκέψου: το μωρό
μας πάει Πρώτη Γυμνασίου. Πώς περνάει ο καιρός!
Φίλησέ μου τη Νικόλ και τη μαμά σου. Μην
αργήσεις να μου γράψεις.
Με πολλή αγάπη
Αλέξης
* σατιρικός:
σκωπτικός, κοροϊδευτικός.
Zωρζ Σαρή, Το Ψέμα, εκδ. Πατάκη, 1996
(διασκευή)
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1.Σε
ποια γεγονότα και σε ποια πρόσωπα της σχολικής ζωής αναφέρεται στο γράμμα του ο
Αλέξης;
(ΜΟΝΑΔΕΣ
2,5)
2.Να
διακρίνετε το είδος του παραπάνω κειμένου. Να
εντοπίσετε τα στοιχεία του κειμένου που το κατατάσσουν στο συγκεκριμένο είδος.
(ΜΟΝΑΔΕΣ
2,5)
3.α)Να διακρίνετε τις παρακάτω
προτάσεις με βάση τα συστατικά τους.
Ο Πέτρος βοήθησε πολύ με το χιούμορ του.
Η Σόφη είναι ενθουσιασμένη με το σχολείο
μας.
Η Λίνα ψήλωσε.
β)Να διακρίνετε τις παρακάτω προτάσεις με βάση τη σημασία τους.
Φίλησέ μου τη Νικόλ και
τη μαμά σου.
Θυμάσαι
που είχαμε πάει μαζί, με τους γονείς μου, πριν από δύο χρόνια;
(ΜΟΝΑΔΕΣ 2,5)
4.Να
δώσετε ένα συνώνυμο για τις λέξεις:
Έξυπνη, σπουδαίο, τέρμα,
φτιάξει, ξαφνιάζουν
(ΜΟΝΑΔΕΣ
2,5)
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ
Πέρσι το
καλοκαίρι γνωρίσατε ένα αγόρι ή κορίτσι από άλλη πόλη. Γράψτε του ένα γράμμα (2
παραγράφων) περιγράφοντας τις εντυπώσεις σας από τις πρώτες μέρες στο σχολείο.
(ΜΟΝΑΔΕΣ 10)