Κ.Π.ΚΑΒΑΦΗΣ "Στα 200 π.Χ."
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
1. Χωρίστε το ποίημα σε ενότητες. Δώστε πλαγιότιτλους.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….......................................................................
α) Γιατί
απουσίαζαν οι Λακεδαιμόνιοι από την πανελλήνια εκστρατεία;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………........................................................................
β) Ποια η πιθανή αντίδραση των Σπαρτιατών για την επιγραφή;…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...................................................
3. Πως «αξιολογεί» ο αφηγητής αυτή την απουσία;
………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………….................................................................................................................................................................................................................
4. Μελετήστε προσεκτικά τη δεύτερη ενότητα.
α)
Καταγράψτε το χείμαρρο των μεγαλόστομων επιθέτων με τα οποία
εξυμνεί θριαμβικά την εκστρατεία.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
β)
Ποιο άλλο σχήμα λόγου εντοπίζετε σχετικό με τη σύνδεση των επιθέτων; Πώς
αλληλοσυμπληρώνεται ο λειτουργικός ρόλος των δύο παραπάνω σχημάτων λόγου;……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Μελετήστε τους στίχους
23-30.
α) Ο ομιλητής απαριθμεί τα Ελληνιστικά βασίλεια της Ανατολής, «με τες εκτεταμένες επικράτειες», την απεραντοσύνη του χώρου στον οποίο
εκτείνεται η ελληνική επιρροή, η δράση και κυρίως η γλώσσα(καταγράψτε τις περιοχές). …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
β) Εντοπίστε το «ασύνδετο» και «πολυσύνδετο» σχήμα, ποιος ο λειτουργικός
τους ρόλος;………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
γ) Για τον ομιλητή (και
όχι μόνο) ποιο ήταν το ποιο σημαντικό στοιχείο που επέδρασε πολιτισμικά στους
άλλους λαούς;……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...........................................................................
6. Συγκρίνετε τον τελευταίο στίχο του
ποιήματος με τον στίχο 11 και τα σχόλιά σας γι αυτόν. Εξακολουθεί ο
ομιλητής να χρησιμοποιεί «λεπτή» ειρωνεία ή πρόκειται για σαρκασμό
και περιφρόνηση, που εκφράζεται μάλιστα έντονα με θαυμαστικό;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
7. Πόσα
και ποια χρονικά επίπεδα διακρίνετε στο ποίημα;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
8. Ποια χαρακτηριστικά της καβαφικής ποίησης
διακρίνετε στο ποίημα;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..................………………………………………………………………….